Sitter i föreläsningssal 6 på Högskolan Dalarna och lyssnar på idel för mig kända personer som pratar om nästa generations lärande.
Sofia Walter har varit först ut och sagt saker som jag håller med om till väldigt många procent. Det är bl.a. viktigt att vi verkligen tittar vad som står i de nya styrdokumenten i stället för att bilda oss en uppfattning om skolans framtid via journalister som tolkar Björklunds populism.
Hantera problem och planera efter möjligheter. Klokt tycker jag.
Vi gör skillnad och bildar framtid, var Lars Walters utgångspunkt när han tog över. Han förklarade Sandvikens kommuns 1-1-satsningar med jakten efter goda förhållningssätt och attityder, arbetssätt och metoder samt ökad tillgänglighet. Verksamhetsfokus i stället för teknikfokus.
Klarar vi av att....
Skapa nya och stimulerande lärmiljöer
Öka elevernas vilja och lust att lära
Öka möjligheterna till en likvärdig skola
Ha fokus på kunskapsresultat
Hantera krav på snabba och mätbara förbättringar
Ska vi.....
Ha fokus på att mäta eller på att bedöma
Kontrollera eller åtgärda
Vågar vi starta "top-down"-projekt
Har vi modet att våga göra skillnad, mod att våga satsa, (utan hängslen och livrem)?
När vet man att det är "rätt tid"?
Sedan var det Jan Svärdhagens tur att betona den pedagogisk utveckling med tekniken som stödjare.
Han fokuserade på ett antal F-words.
Förändring, pedagogisk analys vad vi har gjort under många och vad vi kan förändra
Förvånad över 12 000 online via Högskolan dalarna och mervärdet av detta
Forskning, hur bra är just in time och asynkront
Förunnad IT-stödet och att nyttja det för något bra.
Förbannad över att tekniken inte funkar
Förskönad bild, distans med barnet på armen
Förenklad modell, kan man räkna med det
Förutse, vad hände när man förändrade
Fri start.
Fri fart.
Jan kallade lärarna i Österfärnebo goda lärare, ej IT-experter. Dessa var uppkopplade online och ställde bra och adekvata frågor till panelen sista halvtimmen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar