fredag 23 april 2010

Matte på Youtube

Jag läste en artikel i Arbetarbladet 23/4 om en lärare på Polhemsskolan i Gävle som har startat en egen matematikkanal på Youtube där han lär ut moment från gymnasiets A- till E-kurs. Klippen har blivit väldigt uppskattade av långt fler än bara hans egna elever.

Tänk, ett nytt pedagogiskt sätt att se på matematik, värt en artikel i båda lokaltidningarna. Nu börjar det hända något i detta pedagogiskt slumrande krisämne.

Tittar man på tillvägagångssättet i dessa klipp upptäcker man en tavla, en penna och en lärare. Läraren skriver och berättar framför ”svarta tavlan”. Ibland handlar det om faktorisering och ibland om derivering, ibland om primtal eller sannolikhet. Pedagogiken är varje gång densamma. Läraren är alltid klar och tydlig och förklarar bra. Pennan slinker flinkt och vant över whiteboarden.

Vad är det nya i detta? Ja, inte är det sättet att ”lära ut”. Det användes redan när svensk folkskola tog sina första stapplande steg i mitten på 1800-talet. Folkskolläraren (sändaren) överförde sina kunskaper till eleven (mottagaren) ofta med hjälp av svarta tavlan och vita kritan.

Ändå upplevs Mikael Bondestams idé som en pedagogisk revolution. Eleverna som besöker Youtube är euforiska :

• ”Tror inte du förstår hur GLAAAAD jag är att jag hittade denna sida!!!!! Wohoooo!!! Förstår så mkt bättre nu!”
• ”Du är bäst bonden! Har svårt med matten, men tack vare alla dessa filmer förstår jag mycket bättre!”
• ”Tack för filmerna! De hjälper verkligen. :)”
• ”Tack för alla filmer du lägger upp. Jättebra för mej som distanselev!”
• ”Grym sida! Tack för all hjälp.”
• ”Kan inte du vara min lärare? Man fattar ju direkt.”
(Artikeln)

Det verkar handla om ett uppdämt ”jag vill förstå”-behov som får sin tillfredsställelse på detta sätt.

För Bondestam började det med att en inköpt lax skulle tillagas. För att få reda på hur den skulle fileas sökte han på Youtube och där fanns exakta instruktioner.

Sagt och gjort, hittills har han gjort 99 filmklipp som är komprimerade lektioner som kan nås asynkront på nätet, tids- och rumsoberoende. Det innebär att man kan titta på klippen hur många gånger som helst. Repetition är kunskapen moder? Näe, jag tror inte att det är den gamla repetitiva pedagogiken som det här handlar om. Eleverna uttrycker något annat i kommentarerna här ovan. Man pratar om att förstå och fatta och då är Bondestam på rätt spår i sin webbtjänst. Nyckeln till framgång är självklart den utökade tillgängligheten.

- Man kan sitta hemma framför datorn i en avslappnad miljö en söndag kväll eller när det passar, eller ta fram mobiltelefonen när man väntar på bussen. Alla ska kunna känna att de hinner med matten. Det är målet. (Artikeln)

Men visst är det märkligt att skolan med allt sitt pedagogiska kunnande och tankar om metoder alltid är hopplöst efter det övriga samhället. Som gitarrist har jag i mängder under flera år kunnat nyttja liknande tjänster på Youtube?!

Vaffö gör skolan på detta viset?
Alltså inte hänger med….?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar