Jag har nöjet att arbeta med de s.k. IT-i-praktiken-seminarier som anordnas av Föreningen och tidskriften Datorn i Utbildningen (DiU) i samverkan med Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Tanken att ha sådana seminarier dök upp bland deltagare på DIU-BETT-mässan i London i januari i år. Man ville höra lärare berätta om hur man på olika sätt använder ett modernt IT-stöd i sin vardagspraktik.
Sagt blev gjort och under våren avhandlades ämnen som Det digitala klassrummet, Skol- och lärandeportaler och Skolans IT-utrustning – idag och imorgon.
Seminarieserien blev riktigt bra under våren. På en del håll har man t.o.m använt ordet succé. Ett trettiotal intresserade dök upp vid varje tillfälle. Inte bara för att lyssna på andras erfarenheter utan också för att bidra med egna tankar kring IT i praktiken. Tidskriften DiU har sedan följt upp seminarierna genom artiklar i tidningen. I juni togs beslut om att fortsätta seminarierna under hösten.
Måndagens seminarium var det första. Vi höll till i Taubesalen på Hornsgatan 15 på söder i Stockholm. Seminariet handlade om att Organisera skolan med webb - skolans webbplats som informationskanal. Anders Nordh (SKL) och jag försökte hålla tiden, ställa intelligenta frågor, fördela ordet och slänga ur oss någon klok kommentar när Kåre Skantz och Håkan Dalsäng från Sandviken var först upp på podiet. Engagerat gick Kåre igenom marknadsföringsstrategier. Håkans presentation innehöll mycket glädje, humor, engagemang, ”blod och svett” och hatkärlek när han berättade hur en skolwebbmasters vardagsslit ser ut.
Andra halvlek var Hans Renmans, rektor vid den kommunala gymnasieskolan Young Business Creatives- YBC. Skolan som kör en-till-enkoncept med Mac på datorsidan och lockar med gott kaffe. Hemsidan har utvecklats med professionellt stöd. Brandingbyrå, reklambyrå, webdesignbyrå, mediabyrå och PR-konsult har varit inblandade i tillkomsten. Lägg även till omvärldsanalytiker och fokusgrupper bestående av elever. Färgval är viktiga. Ljusgrönt är OK. Hemsidans huvudsyfte är att marknadsföra skolan och attrahera elever som går i nian.
Reklam i brevlådan? Nej! Öppet Hus? Nej! Allt fokus ligger på skolwebben. Där visas allt trevligt som man kommer att få vara med om när man väljer YBC, från den egna datorn till espressomaskinerna! Sidan fungerar som profilförstärkare och skyltfönster. Den får inte bli ett lager eller ”city dump”.
Men visst fokuserar skolan också på andra personer än elever i nian. Man har sändlistor till journalister, politiker och ”friends of YBC” som hela tiden får information om allt spännande som händer på det nystartade gymnasiet.
Lärarna då? Är dom med och publicerar? Visst! Alla lärare har en egen blogg och en egen hemsida. Där berättar man om sina tankar rörande undervisning. Det ingår i överenskommelsen om man jobbar på YBC.
Nästa IT-i-praktiken handlar om IUP, omdömen och elevdokumentation, den 7 oktober.
Läs mer.
Våra resor och husbilsresor 2024 – dags att sammanfatta
11 timmar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar