Med sedvanlig amerikansk effektivitet tog Anthony Salcito sig an ämnet Enabling students of all abilities to realize their potential. Som Vice President i Worldwide Microsoft Education har han åkt runt I ett trettiotal länder under tiotal år och tittat på vad som händer med lärandet i dessa.
I många länder står kampen mellan befintlig ekonomi och satsningar på utbildning. Ofta vinner bristen på ekonomi och satsningar på utbildning får stryka på foten. Man vill ofta individualisera lärandet i blandade miljöer med det finns inte tillräckligt med resurser och digital tillgänglighet.
Föredragshållaren upplevde att vissa skolor ofta har klassrum som kan visas upp medan andra klassrums dörrar är stängda och förseglade. Mr Salito menar att alla klassrum borde vara öppna för insyn så att alla elever kan få tillgång till det individualiserade lärandet.
Lösningen kanske måste bli ”More with less”.
De skolor som börjar med tekniken först misslyckas ofta enligt Salito. Utveckling måste börja hos människor. Lärare och elever. Det är dessa som ska beskriva sina behov. En åsikt som de flesta är överens om, men som vi inte alltid lyckas genomföra. Det ska vara In the hands of the teacher, enligt Salito.
Sedan ville föredragshållaren visa en del exempel på Microsoft-satsningar som tyvärr misslyckades pga av ett ansträngt trådlöst nät. Synd, litet jobbigt var det också att samtidigt titta på en del förenklade och dryga twitter-inlägg som dök upp på skärmen bakom. Håller multitasking- och anonymitetskulturen på att göra vuxna människor till ”olydiga elever”? Jag tror inte att någon lärare skulle acceptera att elever höll på detta sätt.
OK, nu blev den del saker att kolla upp i efterhand. Kinect, InterrorBANG, RIN, ATCS, Education competence wheels, School Research partners in learning…..
Här firar svenskar jul – och detta irriterar mest på flyget
7 timmar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar