Uppståndelse |
Datatårtor |
Redan 2004 hade jag i kommunens IT-strategi för skolan skrivit om det här och fick alltså vänta sex år på att det skulle bli en realitet. Jag skrev så här i bloggen (litet argare då än nu :-)
För min del har det varit sex år av roligt men ibland tröstlöst arbete
med passiva och försiktiga ledningsgrupper, rektorer som hoppats och
önskat att man kunde få vara ifred och arbeta som man alltid har gjort,
lärare som varit livrädda att ta tag i frågorna pga av bristande digital
kompetens, nämnder som har bestått av personer som grävt sig fast i
sina egna skolminnen.
Därför känns det nu tillfredsställande att konstatera att proppen äntligen har gått ur. Genom kommunens nyvaknade och överlevnadsinriktade intresse och beslut gällande 1-1 har det blivit fokus på tillgänglighets- och likvärdighetsfrågorna och i och med det även intresse för nya arbetsformer och arbetsmetoder. Man har också förstått att digital kompetens är en nödvändighet både bland elever och lärare . Det ena föder det andra! Synergier kan man också kalla det.
Därför känns det nu tillfredsställande att konstatera att proppen äntligen har gått ur. Genom kommunens nyvaknade och överlevnadsinriktade intresse och beslut gällande 1-1 har det blivit fokus på tillgänglighets- och likvärdighetsfrågorna och i och med det även intresse för nya arbetsformer och arbetsmetoder. Man har också förstått att digital kompetens är en nödvändighet både bland elever och lärare . Det ena föder det andra! Synergier kan man också kalla det.
När datorerna nu idag reinvesterades till nya, fräscha datorer var det betydligt lugnare. Office ITpartner kom med 110 installerade datorer och möttes av kontaktperson på skolan och två IT-tekniker som med van hand delade ut dessa klassvis. Coola elever kom med sina gamla datorer, tog sina nya som inspekterades och godkändes. Man loggade in, tog datorn och gick. Lugnt och fint, det märktes att man hade haft egna datorer i tre år. Det kändes väldigt bra :-)
Reinvestering |
Ett naturligt hjälpmedel i undervisningen :-)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar