fredag 18 juni 2021

Hornborgasjön Påsken 2021

31 mars

I väg när fru T slutade jobbet i tolvtiden. Framme i Örebro i femtiden. Camping på Gustavsvik. Mys i husbilen hela kvällen lång.

1 april Skärtorsdag

Efter frukost åkte vi vidare i niotiden. I Mariestad tog vi av på väg 26 där vi aldrig åkt förut. Målet var en bygd som kallas Vallevägen. Den går mellan Timmersdala och Varnhem. Det var mycket vackert trota att inget ännu var grönt. Vi stannade till vid en liten fors som heter Silverfallet. Sedan körde vi sakta bland flera små sjöar, tills vi nådde Hornborgasjön där vi som vanligt ställde oss på "Utsikten". Inte så många tranor ännu men roligt att vara där igen för 8:e gången!

Silverfallet

Som vanligt blev det sillunch som smakade mumma med den norska akvaviten. Lite vila efter en promenad och sedan ut en sväng igen innan kvällsmaten som blev ost och vin eftersom vi inte var så hungriga  efter all sill. Tranorna var lite stirriga igen som förra året och spred ut sig på åkrarna.

Hornborga

2 april Långfredagen

Som på beställning satte tranorna igång med sitt kraxande i sextiden. Vi gick ut en sväng igen efter frukost innan vi reste vidare.

Vi fortsatte mot outforskade trakter. Innan vi nådde Ulricehamn  tittade vi på två sevärdheter i Timmele. Den första var s.k. hålvägar som människor skapade då de sökte sig till vadstället över Ätran. Intressant.

Hålväg

Miniatyrby

Sen blev det en miniatyrby över hur Timmele såg ut på 1800-talet i skala 1:10. Den är väldigt fint byggd av gubbarna i hembygdsföreningen. Vi swishade dem 50 kronor som tack för titten.

Så snart vi rullade in i Ulricehamn så blev vi överraskade hur fint staden bredde ut sig mo höjderna vid sjön Åsunden. Först körde vi högt upp till fritidsområdet Lassalyckan. Det är ett jätteområde för många olika sporter men bloggaren ville framför allt se skidstadion. Vi lunchade där och gick en sväng.

Sedan susade vi ner till sjön och tittade på deras kallbadhus och den fina strandpromenaden. Ja, se Ulricehamn var en riktig pärla.

Vi fortsatte genom obygd till Gnosjö där vi undersökte om de har så många företag som det sägs. Jorå! Inget speciellt att se i övrigt så vi susade bar igenom. Bloggaren blev körtrött så vi stannade vid Stora Mosse naturreservat dör Fru T hoppade ur och tittade runt. Fint och välordnat och vi sa att kanske ska vi åka dit och vandra en annan gång. Det kom en regnskur.

När vi kom till Värnamo så såg vi skylten till Apladalen och vi åkte dit och vandrade i det fina området en stund. Vi kollade till museet Vandalorum som ska ha intressant modern konst och design, men de skulle just stänga så vi hann inte titta. Det får bli vid ett senare tillfälle.

Vi hade först en plan att åka till Ljungby men skippade det för vi började bli trötta.

Istället brassade vi till Gränna ställplats för att äta och sova. Det var ännu kallare nu och det blåste så vi höll oss inne.

3 april Påskafton

Natten var lite orolig pga av blåsten. Elen trasslade på ställplatsen bl.a. Vi fortsatte norrut i tiotiden och körde in till Linköping för att titta till Nykvarns slussområde. Vi lunchade där och gick runt på det fina området en stund.

Nykvarn slussområde

Vi beslutade oss för att stanna i Nyköping den sista natten. Fru T behövde få bättre koll på den staden. Minneslucka :-) Vi hittade en bra ställplats vid kanotstadion. Gick ut på promenad och tittade förstås på Nyköpingshus. På tillbakavägen såg vi en loppis där vi köpte en liten bronsgubbe föreställande en bergsman.

Nyköping, Gert Fredriksson

Middag och sova!

4 april Påskdagen

Efter frukost och promenad ut på den 1500 meter långa piren körde vi till Bergshamra för att äta påsklunch hos Viktor med familj. Gott, trevligt och roligt med barnen några timmar innan vi susade hem till Sandviken.

Bergshamra

Det var årets första tur det !!