måndag 27 maj 2024

Danmark Holland 2024

Måndag 6/5 2024

Från Leeuwarden till Amsterdam är det 14 mil. Sträckan över Breezanddijk (mellan havet och Ijsselmeer) hade vi åkt förr men den är ändå spektakulär och vi stannade till vid monumentet. (konstigt- ohyggligt med jobbiga flygfän) Vi läste att de planerar en höjning av vägen på 2,5 meter. Tänk vilka projekt de tar sig an det här på många sätt konstgjorda landet.

Vid Monumentet

Vi fick inte checka in på den bokade campingen förrän efter lunch så vi körde mot Zaandam som skulle vara speciellt arkitektoniskt.

På vägen dit låg  Zaanse Schans som skulle var sevärt  som en typiskt holländsk by  med en massa väderkvarnar. Vi var inte välkomna med husbil vilket vi inte sörjde efter att ha sett  den turistiska kommersialismen när vi passerade. I stället körde vi till Zaandam centrum där vi hittade en bra och central parkering.

Vi gick på en promenad och ja, det var en speciell stil på husen här. Det var mycket färggrant och krumbukter på fasaderna. Huvudgatan började en rulltrappa upp och vi strosade den fram till Monets atelje som tyvärr var stängd.

Zaandam

Monets atelje

Vidare till camping Het Rietveen norr om Amsterdam. Vi kunde inte bo på Zeeburg eftersom det numera är förbjudet att köra dieselbil innanför centrumringen. Platsen vi valde alldeles vid vattnet var toppen. Massor av fåglar av olika slag. Vi åt ute för första gången på resan.

Campingliv

För övrigt tyckte vi att den s.k. campingen inte alls hade den standard man kräver för så mycket pengar. 550 kr natten. Kalla och enkla utrymmen för toa, kök och duschar, inget toapapper ens. Men, men så är det kanske närmare storstan. Halvfullt på campingen. Vi sov gott trots en ivrig hackspett som dunkade på.

Pratade med kille vid busshållplatsen och fick bra info inför morgondagen.