torsdag 3 januari 2013

Hemma på Polhemsgatan igen!



Jag ska försöka sammanfatta besöket i Madrid nu när vi varit hemma två dagar. Vi har fått för vana att göra en veckolång resa över nyår. Vi vill lära känna städerna vi åker till på djupet och samtidigt ha tid att koppla av. Denna gång hade vi ett bättre hotell än vanligt, vilket är fint om man inte vill springa ute precis hela tiden.
När jag tittar tillbaka på vad den bloggande Honken skrivit under veckan så vet jag inte vad jag skulle kunna tillföra. Han är ju så utförlig i sina beskrivningar :-) Jag gör en liten lista på bra och sämre saker:

Bra
Billig mat, billigt vin (alla var bra, t.o.m. de som ingick i menu del dia), billig kollektivtrafik och inga överpriser till sevärdheterna.

Trevliga människor. Man tar sig fram trots att de flesta inte kan någon engelska. De förstår inte ens vad man säger. Varför gör det spanska skolväsendet så mot barnen? Det går faktiskt inte att ta sig fram på spanska i hela världen, även om de spansktalande är många! (Här kan man tillägga att de anställda på Air France, som vi åkte med, har ett bedrövligt uttal på sin engelska. De använder fransk betoning vilket gör att man måste lyssna mycket noga för att hänga med.)

Människor i rörelse. Alla är ute mest hela tiden och träffas på gator, torg och restauranger. Alla från pyttesmå till gamla som har svårt att ta sig fram. Inte förrän framåt tiotiden på kvällen går de med barn hem. Det har då inte med vädret att göra, för det var som sagt kallt. De ”boar” helt enkelt inte in sig med familjen som vi har för vana att göra i Sverige.

Madrid är ingen turistfjäskarstad. Jag läste innan vi åkte att Madrid var mer av det genuina Spanien än t.ex. Barcelona, och det tycker jag stämmer. Det är en storstad där människor lever och jobbar helt enkelt. Man får en känsla av att samma villkor gäller alla och det känns avslappnat.

Sämre
Maten är väl inte så mycket att hänga i julgranen Helt okej men de är inte mycket för att krydda och mycket är överkokt. Det roliga med tapas är just att det är roligt att äta småbitar av olika saker men det gör inte maten smakrikare.

Nästan inga offentliga toaletter. Alla människor behöver toaletter med jämna mellanrum. Bästa toalandet: Tyskland. Sämsta: Spanien (följt av vår egen kungliga huvudstad).

Klädstorlekarna. Helt omöjligt att komma in i den storlek man normalt har. Man behöver gå upp minst två storlekar. Då kanske man kan tycka att det bara är att välja större storlekar. Hm… fråga kvinnorna i er närhet vad de tycker om det!
Mot nya äventyr!
Fru T (Nöjd med resan och det tog minst tolv timmar innan jag började planera nästa!)

Inga kommentarer: