måndag 4 juli 2011

Jakten på……

…Paavo Pajumäki.

Det var min morfar det. Jag åkte till Virrat för att vara med på hans begravning 1979. Sen dess har jag inte varit där och lyckades (därför) inte hitta till den gamla gården där jag lekt så många somrar. Däremot kände jag igen mig i samhället Virrat där jag också vistats en del. Vi gick till kyrkogården och jag hittade graven där mormor och en morbror också ligger begravda. Kyrkan är mycket fin och den var annorlunda och större än vad jag mindes.


Efter lunch begav vi oss av mot Tammerfors och jag valde en mindre väg förbi ett antal sjöar som jag sett och badat i många gånger som barn. Hade jag tänkt! Men så mycket till vatten såg vi inte. Det var mest skog.


Nåja, nu är vi här på en camping vid Pyhäjärvi. Vi har ätit och tagit en promenad på området. Snart är det sovdags. Imorgon ska vi göra stan och vi hoppas på bra cykelväder. Just nu är det ganska grått och runt 13 grader. Till centrum är det 4,5 km. Jag ska också försöka hitta farmor och farfars hus. Dit har jag i alla fall adressen.


Igår var det två veckor sen vi åkte iväg på semester. Det känns inte så, tiden går verkligen jättefort.
Ha dé!
Fru T


En dag med mycket sökande. Roligt att vi hittade mycket av det som var målet för vår jakt.
Dagens personlighet! Det måste vara kyrkvaktmästaren i Virrat som hade en liten mustasch strax under näsborrarna strax ovanför området där vanliga mustascher brukar vara belägna. Märkligt! För övrigt berättade han om kyrkan på svenska utan att kunna svenska!

Sov gott!

Inga kommentarer: