måndag 11 januari 2010

Elevmedverkan 1-1

I kommunens projektspecifikation gällande 1-1 står följande att läsa:

Det är viktigt att eleverna är delaktiga i det pedagogiska arbetet.

Elevmedverkan finns också med som ett prioriterat mål i kommunens nämndsplan. Därför är det av stor vikt att elevernas åsikter finns med redan i planeringsarbetet gällande 1-1. Bl.a. ingår regelskrivande angående användandet av datorerna. Reglerna ska finnas i det kontrakt eller överenskommelse som skrivs under av vårdnadshavarna. Har man tagit fram detta i samförstånd inbillar jag mig att det överenskomna blir lättare att efterfölja.

Jag fick i uppdrag att prata en lektion med alla klasser från åk 4 upp till åk 9 om dessa frågor. Detta gjordes dagen efter utdelandet av datorer till lärarna. En del av eleverna uttryckte en viss avund gentemot lärarna, men de flesta förstod att det behövs en del resonemang innan elevdatorerna delas ut. Det rör sig om 110 st från åk 1 till åk 9.

De frågor som kom upp handlade mycket om vad man får göra på datorerna. Får man ladda hem egna program? Får man ladda hem MSN? Får man spela på datorerna?

Eftersom eleverna har förstått att det ingår mycket eget ansvar i konceptet kom många frågor att beröra hur man säkerhetskopierar filer (eftersom man inte kommer att ha gemensam fillagring).

Vad händer om datorn går sönder? Hur ominstallerar man en dator? Vem gör det?

Om batteriet inte håller hela dagen, går det att stödladda i skolan?

Mitt bland alla frågor tycktes jag mig skönja en förståelse att man som användare måste följa allmänna lagar och regler. Kommunens tagna nätvettsregler gäller även 1-1-datorer. Även om man kommer att ha tillgång till en egen dator 24/7 året om så är det fortfarande kommunen som äger datorerna och som har ett övergripande ansvar för vad som görs på dessa.

Samtidigt är det viktigt för skolan att inse att den sociala webben och Internets alla molntjänster ska användas. Youtube, Spotify, Facebook, Google Wave, bloggar, wikis och twitter är en realitet. Användandet av detta IT-stöd måste bli en naturlig del av skolans strävanden efter högre måluppfyllelse bland eleverna.

Inga kommentarer: