torsdag 27 december 2012

Konst och promenader

Trots att termometern endast visade två plusgrader knallade vi söderut längs Principe de Vargara i riktning mot Madrids stora grönområde, Parque Del Buen Retiro. Efter halva vägen gav jag upp och krängde på mig mössan trots solskenet. Ensam om det i hela Madrid kändes det som.

Parken var stor och välbesökt. Både av joggare och de som bara promenerade. Alldeles i närheten av Palacio de Cristal gick vi in och besökte en konstutställning av modernisten Heimo Zobernig.

Det var en sällsam upplevelse. Många av tavlorna såg ut så här :)

Ja, men börja måla då!
 Fru T blev så till sig att hon ville vara med i installationerna och blev litet wild and crazy :)

Wild and crazy 1


Wild and crazy 2

Wild and crazy 3
 Sedan stegade vi över gatan till Museo del Prado och blev kvar där i tre timmar!

Det jag blev mest fascinerad av var Goyas Black Paintings. Riktigt ruskiga saker! Vad tyckte fru T?

Ja, jag håller med. De var intressanta att titta på men inget man skulle vilja ha på väggen därhemma. Däremot köpte jag en reproduktion av Bosh, som jag alltid gillat: "Garden of earthly delights". Hemkommen till hotellet såg jag på nätet att originalet fanns på Prado fast jag missat den. Trist! Vi intog även vår lunch på museet. Lite dyrt med madridmått men gott och som vanligt nedsköljt med lite Riojavin. Jag tro inte det var därför vi inte lyckades hitta ut igen. Stället är helt enkelt enormt och vi var tvungna att hitta rätt utgång där vi lämnat ytterkläderna. Ytterligare en spanjorska som inte kunde engelska fick hjälpa oss. Tur att vi kan så mycket spanska ;)

Sen var tanken att vi skulle hem för en snabb siesta för att sen ta oss till stadio Bernabeu. Men nu är klockan snart halv sju och det är alldeles för sent, så vi får hitta på något annat. Då ska vi se vad det kan bli...


Inga kommentarer: