tisdag 14 juli 2020

Skånetur 2

Onsdag 17 juni 2020

Vi märkte att det regnade under natten, men halv åtta när vi vaknade hade det upphört.

Natten var lugn trots måsarnas skränanden men sådant vänjer man ju sig vid. Vi drog iväg efter finfin frukost och åkte via Södertälje till Ytterjärna för att hälsa på hos antroposoferna. Trevligt återseende för fru T som var där på studiebesök för trettio år sedan. Bloggaren gillade stället. Det är fortfarande fint och välskött. Vi traskade runt i en dryg timme.

Hos antroposoferna
Efter fika fortsatte vi söderut. Vid Ödeshög tog vi bruna turistvägen till Gränna. Härlig tur som alltid. Ställplatsen vid hamnen tog emot oss efter lite strul med betalningsautomaten.

Vi åt lunch och sedan tog vi färjan över till Visingsö medtagande cyklarna. Denna gång cyklade vi söderut. Norrut har vi ju varit förut speciellt bloggaren som varit på Visingsös jazzkurser fem gånger. I år är ju jazzkurserna inställda pga av Corona. Ledsamt!

Efter härlig cykeltur siktade vi nästan södra udden (Näs) och kollade på den lilla ruinen av Sveriges första kungaslott (1100-tal). Ingen kung där nu men väldigt många trevliga backsvalor som hade byggt bo i ruinen.

Färja och södra Visingsö
Vi fick motvind på hemväg. Det hindrade inte bloggaren att stanna till hos  några Visingsöbor och snacka sädesslag och rapsodling:-)

Vi kom till hamnen kvart över fem efter två timmar och 13 km cykling. Cavan smakade fint som belöning för slitet på pedalerna. Ost, kex och vin på det. Det var i princip fullt på ställplatsen och lugnt. Trötta igen, tidig shuteye!