tisdag 13 juli 2010

Hemma

Efter att ha bunkrat upp vinförrådet i Puttgarden inför kalla vinterdagar togs färjan över till dansk mark. Vi övernattade i ett litet samhälle några kilometer från färjelägret som heter Maribo. Jag fick så positiva vibbar direkt och förstod först inte vad det var. Men efter en halvtimme insåg jag att det var var gräsmattan och vad som fanns i den. Klöver!

Är det sådant som kallas igenkännande och hemlängtan?

På kvällen avgjordes VM-finalen i fotboll och jag var säker på att den danska atmosfären skulle fixa fin bild på TV:n. Men aj, vad jag bedrog mig! Inte en kanal hittades, så det var bara att traska iväg till ett överfullt TV-rum på campingen och uppleva matchen på en liten TV tillsammans med ett femtiotal holländare.

Matchen var hård, ful och tråkig. Rätt lag vann! Spanien! Den lille vampyren Iniesta avgjorde. Mycket bra tyckte jag eftersom han är en av mina absoluta favoriter inom fotbollen. Holländarna i TV-rummet, då? Jo, dom tog det bra. Suckade och kröp in i sina campingutrymmen och började vänta på vinterns skridskosäsong! Då, jäklar!

Upp tidigt dagen efter och sträckkörning hundra mil till Örta i Sandviken. Tolv timmar tog det! Skönt att vara hemma! Reflektioner och bilder kommer!

Inga kommentarer: