måndag 14 mars 2011

Inspelning som vårtecken

Jag vet inte om man allmänt kan kalla en inspelning för ett vårtecken. Men för mig var det det när musikkamrater och jag i helgen samlades i Kilafors för att spela in ett antal honklåtar.

Bengt E hade gjort i ordning sitt garage och inrett detta till inspelningsstudio. Ett projekt som varit på gång under en period, men som nu realiserades när jag frågade om han var intresserad av att producera albumet. Garaget och bemötandet hemma hos Bengt var en hit. Toppen helt enkelt! Det kommer att bli flera inspelningar där, var så säker!

Elva låtar blev inspelade under två dagar. Gitarr, trummor, bas, hammond och sax tävlade och samarbetade om uttrymmet. Stefan B, Anders L, Håkan J och Göran R gjorde sitt bästa för att göra mina låtar rättvisa. Lätta är dom inte och saxofonspelaren har fått kämpa med en del ovana tonarter och för klaviaturet har liksom notstrecken uppåt inte riktigt räckt till. Många hjälplinjer har det blivit.

Men som sagt, råmaterialet verkar lovande och nu är det upp tll Bengt E and myself att fixa till en del småfadäser och ljudnivåer i mixningen. Att mixa känns också som ett vårtecken för mig. Vår eminente trummis har också i uppgift att på hemmaplan göra en del percussionpålägg, speciellt på de låtar som doftar litet latin. OBS! latin, inte latrin!

Vad ska det bli av det här, då? Förhoppningsvis några spelningar antar jag, men i första hand är det så roligt att få höra de små trudelutterna, som är så lustfyllt att hitta på utförda av duktiga musikanter.

Man bör kanske också konstatera att jag för första gången på jättemånga år kom hem med antydningar till blåsor på fingrarna. Då har man spelat mycket :-)

(Skrivet på X2000 på väg till Stockholm och Datorn i Utbildningens årsmöte.)

Inga kommentarer: