tisdag 28 juni 2011

Midnattssolen

Det här blev en dag då allt föll på plats!

Det började med frukost på en bergsknalle med utsikt över Bodöfärjornas hamn och hela Vestfjorden. En liten klättring uppför, sicksackande mellan sovande maskar (människor inlindade i sovsäckar) och en timmes ätande och diskuterande i morgonsolen på vilket sätt bilar i olika storlekar bäst tar sig in i små färjor, framåt körandes eller backandes.

Sedan husbilade vi mot dagens mål där vi hoppades få se midnattssolen i all sin prakt. Eggum är en liten by som ligger en mil från stora vägen västerut. Just att den ligger på västsidan gör den lämplig eftersom det är där man har största chansen att få se midnattsolen. Öppet hav och fri utsikt.

Byvägen genom Eggum tog slut och en grusväg förde oss till Utmarka där flera husbilar och tältare redan hade samlats för att uppleva naturfenomenet. 100 kr kostade en plats som man betalade i den relativt nybyggda kiosken.
Det var tur att vi kom på eftermiddagen för framåt kvällen ökade trycket mot den lilla strandremsan. Vi hade en alldeles fantastisk plats där vi solade, läste och senare grillade inför det märkliga naturspektaklet.

En grundförutsättning för att se midnattssolen är att vädret är... just soligt! Många midnattssolsälskare har under årens lopp blivit snuvade på konfekten p.g.a. ”dumma moln” som dyker upp och förstör! Hur blev det då för oss som gjorde vårt första midnattssolförsök, fru T?

Gudarna måste älska oss! Fantastiska förutsättningar! Vi lindade in oss i filtar vid stranden och sen satte vi oss att vänta en timme före utsatt tid. Och se, solen gick ner och ner men aldrig ända ner till horisonten innan den vände. Sen somnade vi gott eftersom vi kan mörklägga bilen fullständigt.

När vi vaknade i morse var det mulet igen. Men vad gjorde det, vi skulle ju bara resa idag. H har varit pigg och glatt styrt uppemot femtio mil på kringelikrokiga vägar. Vi har bara stannat för lunch och lite mathandling. Sen hade vi tänkt övernatta på Tromsö camping men se där hade gudarna övergett oss. Det var fullt. Vi åkte vidare drygt två mil och hittade en annan mycket trevlig sådan. Här sitter vi ny efter att ha ätit resterna från midsommarafton (sill och flädersnaps). Allt är väl och imorgon vänder vi tillbaka för att titta på Tromsö.

Fru T. (Ps. Vi har hittat ett par havsörnar i en souvenirbutik i Henningsvaer, precis vad vi ville ha!)