fredag 24 juni 2016

Sommarresa 2016 (23 juni)

Fru T:

Himlen är blå men det är för övrigt svårt att säga något om vädret här nere i sänkan. Det är ju fortfarande tidigt också men prognosen säger uppemot 30 grader.

När vi sticker iväg åker vi först åt ”fel” håll några kilometer till vattenfall som ska vara fint. Det är det också men ganska litet. Det är dock något trolskt över platsen.

Ett stycke trolskt vattenfall
Sedan åker vi tillbaka till samhället Bad Schandau för att tanka och ta ut litet Euro.

Vi ställer in en ort på i Tjeckien på gps:n och fortsätter följa Elbe söderut. Vid gränsen köper vi en vinjett och växlar till oss litet tjeckiska krona.

Vi åker igenom ett mycket vackert landskap och ca åtta mil före Prag kommer vi in på motorvägen. Det blir allt varmare och vi förstår att det kommer att bli uppåt 30 grader som lovat. Vi har nu gps:n inställd på ön i Moldau där vi ska campa. Vi kommer rätt direkt :-)

Här är fint och trevligt. Massor av båtar trafikerar floden och vi får en helt OK plats av en mycket trevlig värdinna.

Efter lunch cyklar vi de fyra kilometrarna in till stan. Inte världens bästa cykelväg men det fungerar. Vi börjar genast vandra upp mot borgen med cyklarna. Det är jobbigt i värmen eftersom det är ganska brant. Väl uppe tar vi oss en billig tjeckisk öl och pustar ut.

Svalka!
Uppe vi stora torget utanför slottsområdet står en tankbil och sprutar vatten för att svalka människorna. Jag (Fru T) hoppar in och blöter ner mig rejält. Det är jätteskönt :-)

Svalka!
 
Sedan går vi in på området. Jag känner inte igen mig särskilt bra sen sist. Vissa saker lite grann, andra inte alls. När vi cyklar ner till stan igen så förlorar jag mister H ur sikte och tror att han har stuckit från mig helt. Jag ringer men det funkar inte. Sen ringer han mig och snart har vi hittat varandra igen Puh!

Hemkomna till campingen äter vi chili con carne och går efter middagen ner till Moldau och doppar fötterna. Br....kallt!! Sedan sitter vi ute i den behagliga värmen och läser och skriver tills det är svart ute.

Inga kommentarer: