tisdag 28 juni 2016

Sommarresa 2016 (28 juni)

Den stora Zugspitze-dagen!

Fru T:

Efter litet morgonbestyr åker vi en liten bit upp till Eibsee för att ta oss upp till Zugspitze.

Vi beslutar oss för att ta olika vägar upp och ner. Upp tar vi först tåget upp till glaciären där vi stannar en stund och fotar i snön innan vi fortsätter med linbanan upp till toppen. Det är en mycket större plattform där uppe än vi trott. Förutom plattformen så kan man inte gå någonstans. Allt är byggt uppe på spetsen. Vi tittar runt åt alla håll och fotar. Vädret är fantastiskt men något kallt. Fem grader i skuggan.

Toppenbrud!
Ja, han vågade :-)
Sen är det dags att börja nedfärden med den stora kabinbanan. H är litet orolig för det störtar verkligen rakt ner, men vi kommer iväg. När det är som värst tittar H bort och klarar det riktigt bra.

Gulp!!

Vy från kabinbanan!!

När vi kommer ner gör vi lunch, pratar om upplevelsen och åker tillbaka till Garmish för att handla och tanka.

Jag är nyfiken på slottet Neuschweinstein i Fussen så vi åker dit fast jag inte tror att jag kommer att klara av vandringen upp som är brant och tar 40 min upp. Men vi tog bilder nerifrån byn i alla fall.

Sagoslottet:-)
Vi åker vidare mot en camping som ligger i Illertissen. Här ar det mycket lugnt och skönt. Vi tar en dopp i poolen innan vi äter. Sedan blir det litet läsning och skrivande och litet prat med norska grannar innan vi hoppar i säng. Kvällen är varm och skön.

Något vit spänstig yngling :-)
Jag är stolt över mitt Zugspitz- äventyr /H

Inga kommentarer: