fredag 12 december 2008

Det flummiga djuplärandet

En miljonpublik följde framgångarna för 9A på Johannesskolan. Nu har tv-kändisarna börjat gymnasiet. Deras resultat i diagnostiska prov vid gymnasiestarten tillhör Malmös sämsta. (Sydsvenskan)

Tänk vad överraskande då! Tänk att svenska folket genom en miljonpublik och TV-priser inte fick leva på drömmen att man på några veckor kan höja kunskapen hos ett antal elever med betygshöjningar som morot!

Tro och vetande!

Att höja ett betyg handlar om att höja kunskapskvaliteterna i ett ämne. Det handlar inte om att enbart prestera mer antal rätt på ett antal kunskapsfrågor. Sådant kallar forskare ytlärande. Man lär sig för att komma ihåg fakta som står i en text. Ju fler fakta, desto bättre betyg. Delar av svenska folkets och folkpartiets uppfattning om kunskap.
Vad är det för problem egentligen?
Sitt still och plugga så får du ju dina betyg!

Att höja kunskapskvaliteterna i ett ämne kräver något helt annat. Det handlar om förförståelse, förståelse, egna tankar och reflekterande. Det tar tid och det handlar om det som forskare kallar för djuplärande. Med ytlärandet kan man säkert klara av något prov då och då med rätten att glömma allt dagen efter. Med djuplärande höjs kunskapskvaliteterna och följer måhända människan/eleven livet ut.

Oj, vad det där lät flummigt då! Men om detta är flum, så leve flummet i tid och evighet!

Inga kommentarer: