torsdag 4 december 2008

En hållbar lärarutbildning

Jag hade tid fundera över och sammanfatta en del tankar när jag i snöglopp och nollgradigt bilföre banade väg 15 mil norrut till fiendens högkvarter DINA Arena i Edsbyn. Ja, just det, den kända bandyladan, bandyns Mekka i Sverige. Än så länge! Nästa år är Göranssons Arena klar i Sandviken och då kommer bandyhistorien att skrivas om.

I går fick vi kännedom om den nya lärarutbildningen som är planerad. En hållbar lärarutbildning. Redan skarpt kritiserad av Mikael Alexandersson i Göteborg.

Min läsning av förslaget indikerar tyvärr inga konstruktiva förändringar som innebär en lösning på de problem som lärarutbildningen kritiseras för. Snarare känner jag oro för att förslaget, som känns antikverat, kan förstärka de problem som de facto finns idag. Förstår inte riktigt varför en kompetent utredare lägger fram ett förslag där grundvalar och idéer förefaller hämtade från 1950- och 1960-talen när de lärare som kommer att utbildas via den föreslagna utbildningen skall verka som lärare på 2040-talet. (Mikael Alexandersson)

Mycket av hans kritik håller jag med om, men kan ändå inte låta bli att glädjas åt den uppenbara och tydliga satsningen på IT.

Fyra perspektiv ska genomgående prägla all lärarutbildning: ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt, ett historiskt och ett internationellt perspektiv samt IT som utbildningsresurs. En gemensam kärna av kunskaper och färdigheter ska garantera att lärarna blir väl förberedda att möta de krav som yrket ställer. Tydliga inriktningar gör lärarna specialister på olika åldersgrupper och ämnen. (Ur pressmeddelandet)

Vidare kommentarer i IDG:

IT som utbildningsresurs är en helt nödvändig del av en lärarutbildning i fas med den digitala utvecklingen i samhälle och skolväsende.

Det konstaterar regeringens utredare Sigbritt Franke i sitt förslag till en ny lärarutbildning. Därför ska synen på IT som hjälpmedel i undervisningen vara ett övergripande perspektiv som genomsyrar framtidens lärarutbildning.
Utredningen slår fast att IT-användning är avgörande för att på bästa sätt använda nya undervisnings- och inlärningsmetoder. Dessutom att läraren spelar viktig roll i informations- och kommunikationssamhället, för att med kompetens och auktoritet stödja barn och ungdomar på väg ut i samhället.

"Läraren kan genom sin utbildning och erfarenhet varna för faror på Internet, hjälpa till med såväl sökningsmetoder som strukturering av funnet material och stimulera till innovativt tänkande. Läraren kan också vägleda i etikfrågor på nätet, ta upp frågor om mediehantering, ge sakkunniga råd om ord- och bildbehandling samt skapa förståelse för matematiska samband genom animerade förklaringar", skriver Sigbritt Franke i utredningen.
Hon tillägger att "läraren kan återfå en del av sin förlorade auktoritet och även på IT-området bli en positiv, kunnig och stödjande kraft för eleverna".

Det räcker inte att i lärarutbildningen ta upp IT som någon tillvalskurs med särskild IT-inriktning, anser utredningen. Det skulle isolera IT som företeelse och lämna många lärarstudenter med bristande kunskaper. I stället ska alltså IT som utbildningsresurs genomsyra all lärarutbildning.


Utredningen rekommenderar nu att samtliga lärarutbildningar undersöker hur IT kan integreras i utbildningen för att ge de blivande lärarna den IT-kompetens som läraryrket kräver.
(Marcus Jerräng, Computer Sweden)

Trevligt, trevligt! Vi som idogt har jobbat med IT-frågor i Sandvikens kommun har hävdat detta i många år. Med ens känns det lättare att andas. Fortsättning följer förhoppningsvis i de nya läroplanerna som är på väg. Digital kompetens inskrivet både i läroplanen och i alla kursplaner, om man får be!

Edsbyn, då! Ladan var fin, isen välpolerad och vädret var magnifikt vintrigt. VLM-institutets styrelsemöte funkade bra. Träffen på eftermiddagen med skolchef och alla rektorer i Ovanåkers kommun genererade behov av fler möten!

I jul åker Tiina och jag till Agadir! (Packat) och klart!

Inga kommentarer: