måndag 30 december 2013

Teneriffa 6

Sedan vi kom till Teneriffa har vi varit beslutna att ta oss till Playa de las Americas och på vår sjätte dag här lyckades vi. Vi tog den lokala bussen 467 till Las Americas busstation och därifrån gick vi raka spåret ner till playan.

Det var ett mäktigt skådespel som väntade. Meterhöga vågor slog in från havet i väster och alla badare verkade trivas bland skum och vågtoppar.

Häftigt!

Vi gick i sakta mak efter hela den långa stranden i strålande sol och det var hur vackert som helst. Mycket vildare än de mer lugna playorna i Los Cristianos.

Det blev ett vätskestopp vid en av restaurangerna och roade betraktade vi alla dessa människor, korta och långa, tjocka och smala, vita och bruna som passerade förbi tjattrande på sina olika språk.

Någon kilometer längre bort vid den renodlade surfstranden käkade vi lunch och köpte resans två fåglar, kanariefåglar i alabaster.

Vi fortsatte och svängde runt udden in mot Playa de las Vistas och Playa de los Cristanos. Massor av människor låg och stekte sig på stränderna. Ibland undrar man hur de vågar när man vet vad solen kan ställa till med på deras hudar.

Plötsligt började stegen bli litet sega och det blev inte bättre av att vi hade vår sedvanliga klättring upp till Oasis Mango framför oss. Men det gick bra som det ofta gör om man är envis.

De envisa

Efter ett svalkande dopp i poolen riggade vi om för restaurangbesök tillsammans med fru T:s bror och fru. Det blev en trevlig sittning på en uterestaurang med god mat och dryck och snack om en liten by i Sverige, Bergby.

Nöjda kom vi hem i elvatiden, vilket var rekord för bloggaren och fru T under denna semestervistelse.

När vi gick förbi playorna under dagen kom vi överens om att vi i morgon ska göra ett försök att vara som vanliga semesterresenärer, dvs sitta still på en strand några timmar!