onsdag 23 december 2009

Dan före dan

Med en något ömmande axel och arm (vaccination igår) gör jag sista arbetsdagen före julaftonen. Hemma är alla presenter inköpta och inslagna i paket (underbara Tiinas förtjänst). Köttbullarna och de finska rotsakslådorna (morot och kålrot) tillagades igår. Skinkan väntar i dag på griljering. I kväll besöks dotter nr 2 och hennes familj i det alltmer tillfixade huset i Lexe.

Läser Bosse Anderssons debattartikel i Diu nr 8/2009 Kursplaner för bakåtsträvare. Håller med honom att de nya mera föreskrivande kursplanerna kan, tillsammans med fler centrala prov, ett nytt betygssystem och ökad kontroll från skolinspektionen innebära en smygkvantifiering. Hur mycket kan strävansmål egentligen mätas och kontrolleras? De som nu kallas mål i ämnets syfte.
Kvalitativ kunskap kan inte indelas i "att kunna" eller "inte kunna" och är därmed svåra att mäta.

Magert är det också i kursplaneförslagen angående den digitala kompetensen. Jämfört med de norska skrivningarna i alla ämnen om hur IKT kan integrerars så är de svenska kursplanerna tunna. Fantastiskt egentligen när de flesta elever i svensk skola inom några år förmodligen kommer att bära med sig en egen dator till alla lektioner. Förhoppningsvis kommer det att påverka mer än bristen på skrivningar om den digitala kompetensen i våra styrdokument. Men dåligt är det och bakåtsträvande.

Eller som Peter Becker och Mikael Andersson skriver i samma tidskrift:

En ny generation av unga vuxna börjar sitt inträde i arbets- och samhällsliv. Detta är den första generationen som under hela sitt liv levt i ett samhälle med IKT. För dem och och för efterkommande årskullarna är IKT ett naturligt inslag i vardagen- och måste vara så även i en relevant skola. Detta leder till att det är nödvändigt att lägga ett IKT-perspektiv i det pågående arbetet med uppdatering av läro- och kursplaner. Detta perspektiv kan inte reducera IKT till ett ämne eller till ett verktyg. De nya läro- och kursplanerna måste präglas av en övergripande helhetssyn på IKT och den funktion tekniken spelar i vårt nutida samhälle.

Det räcker inte att konstatera att vi har ett samhälle med stora informationsmängder, när de som till stor del är med och producerar denna information är elever via den s.k. sociala webben.

IKT-användning bör arbetas in i alla svenska kursplaner som en övergripande färdighet. Ett sätt är att komplettera övriga färdighetsmål med "färdigheten att använda digitala verktyg för att bland annat samla och bearbeta information, samarbeta med andra elever och lärare, samt redovisa uppnådda kunskaper".

Något för ansvariga att fundera över i stället för att hävda att skolan står och faller med antalet lektorer!?

Inga kommentarer: