söndag 13 december 2009

Text till omslag

Ja, då börjar projektet "Att skriva 10 jazzlåtar" som startade i mars 2009 att bli klart. I morgon görs omslaget med föjande text:

I mars 2009 började jag utsätta jag mig för ett experiment, ett musikaliskt sådant. Jag ville skriva tio jazzlåtar trots min totala oerfarenhet av komponerande.

När väl beslutet var taget tog jag mig an uppgiften med den maniskhet som ofta utmärker mig.
Hemma i soffan och på resa i husbilen genom Sverige och Europa blev dom till med hjälp av den kära gitarren och en inköpt Dynasonic PDR-1 (Portable Digital Recorder). Jag upptäckte nämligen ganska tidigt att ”goda idéer” har en tendens att försvinna om man inte dokumenterar dem på något sätt.

Andra steget var att få ner dom på papper. Noter kallas det, men hur skriver man noter när man aldrig har sysslat med detta? Jo, man skaffar sig ett notskrivningsprogram (Finale) och sätter igång och envist lär sig (med hjälp av en tålmodig Herr Dunker).

Ett halvår tog allt detta och det var väldigt högtidligt när jag stod med bunten i handen och insåg att jag hade genomfört det som var tanken.

I bakhuvudet fanns dock hela tiden funderingar om att spela in de små kompositionerna och nu uppstod frågan:
Vilka vill göra det?

Frågan gick inte helt otippat till mina gamla spelkamrater Håkan Jonsson och Stefan Bergkvist. För det första är dom skickliga musiker och för det andra snälla människor!
För när en manisk entusiast kommer dragandes med tio inte alltför traditionellt skrivna jazzlåtar krävs just dessa karaktärsdrag hos de medverkande musikanterna, kvalitet och snällhet, samt några nypor tålamod.

Repetitioner blev det i Håkans garage. Trevligt hade vi men lokalen blev kallare och kallare att vara i under hösten och när det var dags för inspelningsledare Tomas Dunker att trycka på record-knappen så misslyckades mycket eftersom musikanterna helt enkelt höll på att frysa ihjäl.
Så även Herr Dunker!

Skam den som ger sig. Garagebandet blev ett källarband eftersom inspelningsstudion flyttades in till Håkans källare och värmen och där lyckades de fyra gentlemännen spela in de jazzkompositioner som härmed kan avnjutas!

Trevlig spis!

Baksidestext

T.T.T.

1. Sus2 6.13
2. Lugano Dreams 4.43
3. Tafflig Shuffle 5.42
4. Waltz Jazzico 7.16
5. Skynda, skynda! 5.56
6. Oiseau de l’eau 6.07
7. Sambassimo 5.22
8. Awkward Blues 5.59
9. Tiina 3.02
10.Mr DR 5.25

Alla låtarna skrivna av Honken Holmqvist

Musiker:
Honken Holmqvist (gitarr)
Håkan Jonsson (hammondorgel)
Stefan Bergkvist (trummor)

Inspelning:
Tomas Dunker

Omslag:
Tommy Riswall

Foto:
Stefan Bergkvist

Sandviken dec 2009

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Honken!
Vad spännande med en egen skiva! Och kul! Kom in med en bunt vi kan sälja på bibblan. Marcus