torsdag 24 juni 2010

Amiens

Vilken fantastisk dag!

Vädret har varit gudabenådande. Cykelturen in till Amiens från campingen utefter en kanal var en av de bästa cykelturer vi har gjort. Och vi har gjort många!

Väl inne i Amiens var det lätt att hitta katedralen eftersom man ser den oavsett var man befinner sig. Den var vacker både utanpå och inuti, väldigt luftig däruppe i toppen. Mycket information fanns att tillgå både vid den närliggande turistbyrån och inne i kyrkan, men nästan allt var på franska och handlade om själva byggnaden. Det tillfredsställde inte fru T som hade andra frågor angående katedralen.

Vi var nära att köpa två kivifåglar i glas med de uppfyllde inte kriterierna!

Sedan lyckas vi hitta en mataffär och köpte lunchmat bestående av ost, skinka, bröd och vin, vad annars? Detta tog vi med oss till Parc Saint-Pierre och inmundigade och tänkte tillbaka på en resa till Rom för några år sedan när vi gjorde samma sak men då på Palatinen.

I samma park glömde jag att jag är 63 år och åkte med racerfart nerför en nivellerad gräsmatta, som resulterade i en kraschad sadel. För detta utser jag mig själv till dagens personlighet.

Hem via mataffären och inköp av grillfläsk som grillades och åts av semesterresans varaner. Glupskt alltså!

I morgon far vi till staden som blir sirap baklänges!

Hahaha… ja han är rolig den Honken. Trodde inte att han skulle köra så hårt i den backen. Jag hoppas att ni hängde med på mitt skämtande om köttet igår. Det är sant att jag älskar kött men jag skulle kunna tänka mig att bli våldsam mot galningarna som föder upp monstertjurar.
Jag förundras över hur gott man kan sova i denna husbil med inte alltför stort utrymme. Jag sover djupt från det att jag lägger huvudet på kudden tills det har gått åtta timmar. Men det beror nog på att dagarna är fulla av nya intryck. Det har dock varit skönt att dra ner på tempot en aning och stanna här i Amiens två nätter.
Fransosernas bilkörande hade oroat mig en aning men de är riktigt vänliga i trafiken. Jag hoppas det fortsätter så i Paris också.
Fru T.

1 kommentar:

Freedomtravel sa...

Låter som att ni har det bra nere i Europa, och det får ni säkert i Paris också! (Men man får visst inte köra inne i Paris med husbil)
Önskar trevlig midsommar!