tisdag 22 juni 2010

Kontinenten

Oj, vilken trevlig överfart till Kiel det blev. Vädret var strålande och solnedgången formidabel.

Chachastegen satt som de skulle trots att de skulle lira ihop med 60-talspop och utföras i sandaler.

Dagens personlighet var den långe sjuttiofemåring man som vann så mycket mynt i spelautomaten att hans väl tilltagna nävar knappt klarade av att bära dem därifrån. Senare såg vi honom bjuda frun på en drink!

Att sitta på fördäck och tugga på en frukostmacka och glida in i Kiels hamn är en lisa för själen. Lågmälda tyskar pratar om ditt och datt. Jag förstår nästan alla ord men fattar ingenting vad de pratar om. Språk och kommunikation är ett mysterium.

Citti i Köln är en våt dröm för shopaholics i allmänhet och vindrickare i synnerhet. 800 kr kostade vår resas vinprovianterande. I Sverige hade det kostat det tredubbla.

Norra Tyskland är en mardröm. Vi körde femtio mil från Kiel till Köln utan att se ett hus (nästan)!

Väl framme i Köln gps-ade vi oss fram till en Stellplatz tre kilometer från centrum och ett stenkast från Rhen där en övernattning ”mit Strom” kostade 90 kr!

Vädret är fantastiskt, koltrastarna har fått spatt, den nyinstallerade TV:n med Boxerkortet fungerar. Just nu 2-0 till Argentina mot Grekland och 2-2 mellan Nigeria och Sydkorea.
Känns det bra när vi i morgon ämnar attackera frankernas land?
Ja!

Tror han ja! Jag anser att vi ska börja ta det lugnt nu när vi fixat transportsträckan. Dvs ta en övernattning i Belgien också. Kanske märker vän av ordning att vi åter ändrat resrutt. Vi åker till Paris först och sedan blir det Normandiekusten. Jag har precis diskat en jättedisk i husbilen vilket kräver en del slaskande. Normalt är det Honkens sak att diska i campingplatsens kök. Nu ska jag ta fram min nyinköpta vuvuzela och trakassera grannarna! Äh, förresten, jag tror jag hoppar i säng istället. God natt!
Fru T.

1 kommentar:

Minna sa...

Snart ska jag in i klassrummet och låta min elever skriva test. Klockan, datum och ordningstal står på agendan. Snart är det min tur att semestra!!! Kram från oss.