tisdag 16 juli 2019

Norrut 24 juni 2019

Frukost, städning och dusch. Sen en promenad upp på berget för att titta på utsikten över Hammerfest. 20 min relativ enkel vandring. Härligt panorama. Renar gick omkring bland villorna på vägen upp.

Avresa strax före 12 efter tankning, COOP och Vinmonopolet.

Efter 50 km reprisväg vände vi norrut vid Porsangerfjorden, en fantastisk fjord. I början var den ganska trång och krokig. Sen blev den bättre och långa sträckor bara flög vi fram eftersom man ser vägen långt, långt fram.

Vi stannade för lunch vid en vik som heter Yttre Svartvik.

Så småningom kom vi till Nordkappstunneln som skulle föra oss till Mageröya. Den är 6800 m lång och 212 meter under havet. Varken bred eller hög. Hastigheten måste anpassas både utför och uppför. Man måste också se upp för cyklister!!

På andra sidan hade vi 5 mil kvar till Nordkapp. Mycket klättring men fortfarande bra vägar fast något smalare. Plötsligt såg vi det stora målet för vår resa: Nordkappsudden inbäddad i gråa moln och en väldig blåst.
Nordkapp 1
Nordkapp 2
Nordkapp 3

En timme senare var himlen mest blå. Vi gick ut till udden och tog några selfies. Klippan var riktigt hög och mäktig. Det blåste kraftigt och det var tur att det fanns staket. Sedan gick vi  Visitor Centre. Där fanns restaurang, souvenirshop och utställningar. Vi såg en väldigt bra film om Nordkapp i panoramabiografen. Köpte små troll i ett snöre som minne, gick tillbaka till husbilen och käkade tacos.

Nu är det en halvtimme kvar till tolv. Ingen sol syns till, men det är ljust som mitt på dagen. Vi tänker i alla fall gå ner till klippan och kika efter midnattssolen om vi inte blåser bort på vägen :-)

Oj, vad turister det kom i ett tjugotal bussar!