torsdag 11 september 2008

Ja, då är man en bloggare, då!

Vid ett möte om e-postsystem inom skolan hade jag till uppgift att berätta litet om bloggar och om hur bloggvärlden använder sig av dessa. Det blev en del om hur tekniken på webben runt 2001-2002 gjorde webben till en Read/Write Web. Med ens var det lätt att tycka till och kommentera direkt på en hemsida.
Så lätt att bloggarna redan några år senare hade tagit över förstaplatsen från andra medier när det gällde att snabbt informera om och kommentera bl.a. Tsunami-katastrofen och orkanen Katrina. Man gjorde det så bra att den stora förebilden för traditionell journalistik New York Times uppgivet noterade att bloggarna var "hard to beat".
Senaste exemplet är väl Sveriges Radios serie "Kris i skolan" om Björklunds statistikfummel (snällt beskrivet) som började kommenteras i bloggvärlden redan på söndag e.m. någon timme efter det första programmet. Detta kan jämföras med tidningar/ledarsidor som yrvaket tittade upp framåt onsdag/torsdag samma vecka och förstod att något hade hänt.
Nåväl, tillbaka till mötet. Efter att ha sjungit bloggvärldens lov i någon timme ville mötesdeltagarna titta på min blogg.
Hade jag någon? Nej!
Har jag en blogg nu? Ja!
Välkomna till den!

1 kommentar:

Inga-Märit sa...

Grattis! Nu är du en bloggare...men visst behöver jag träning i att ge mig ut i bloggvärlden.Det är som vi sa i mötet att de flesta av oss känner en viss olus att skriva offentligt. Detta var mitt första inlägg på en blogg. Tack Honken för att du inleder mig/oss i frestelser!