torsdag 21 juni 2012

Tjolöholms slott

I väg från Skagern och raka spåret till Tjolöholms Slott. Ett mäkligt sagoslott som började byggas 1898 i Tudorstil av James Fredrik och Blanche Dickson. Bygget stod klart 1904 och var fyllt med dåtidens innovationer såsom elektricitet, centralvärme, heltäckningsmattor och rundspolande duschar.

Vi kom dit i strålande sommarväder som höll i sig under hela besöket. Måste säga att det här är ett av de bäst underhållna slotten som vi har varit till. Kan förstås höra ihop med slottets ringa ålder. Slottsträdgården är fantastisk och ligger vid havet. Där finns möjlighet för besökarna till vild natur och salta bad.

Här finns också en imponerande vagnsamling och en dammsugare som drogs av hästar och vägde ett ton. Förstår om det tog emot att dammsuga!

1965 övergick slottet från privat ägo till ägande av olika kommuner och stiftelser. Nu för tiden används slottet till skördefester och julfiranden.

Bredvid slottet ligger också ett antal statarlängor som ändrat karaktär och numera kan kallas en idyll.

Just nu sitter vi i hamnen i Göteborg och väntar på att Stena ska ta oss till Fredrikshavn. Vi är framme vid fyratiden i natt. Försök till sömn någonstans några timmar och sedan upp till Skagen och ljuset där!

Förresten, nu har fru T somnat :-)

Det har jag inte alls det!
Vänta, jag måste skriva en sak. Innan vi ens har lämnat Sverige så har vi sett både herefordboskap och tudorslott. Om det kommer en säckpipsblåsare nu och bjuder mig på en whisky så ska jag sälja min färjebiljett!
Fru T.

Inga kommentarer: