onsdag 21 juli 2021

Gotland 2021 (7)

Lördag 26 juni Midsommardagen

Vi vaknade till regn. Ibland trodde man att det skulle upphöra men så ökade det igen. Men enligt prognosen ska de sluta. Halv tolv åkte vi till Digerhuvud.

Det slog oss att vi inte hade åkt denna sträcka vid tidigare Gotlandsbesök utan vi åkte raka vägen till det speciella området i Langhammar där de riktigt stora raukarna finns. Man slås alltid av hur höga dom är. Efter raukpromenaden bland klapperstenarna körde vi en liten bit, stannade och lunchade bland kossor och får. Ett får nafsade i fri T:s klänning.

Efter det körde vi runt Fårö på en dryg timme och gjorde ett stopp vid Fårö fyr, som är en ståtlig fyr! Ett snabbt stopp vid Sudersand där vi tältat en natt för tjugo år sedan. Vi längtade inte tillbaka till den superexploaterade anläggningen :(

Vid färjan väntade ingen kö nu heller, det var bara att rulla på. Vi åkte direkt till den s.k. Blå lagunen vid Ar. Där var väldigt mycket folk men vi lyckades klämma in husbilen och ta oss ett bad. det var skönt och kändes fräscht att bada i ett kalkbrott.

Sedan tog vi oss vidare genom ett fint Kappelshamn till Lickershamn där det skulle finnas ställplatser. Jodå, dom fanns  men vi ville inte stå där i gassande sol och det kändes för övrigt inte lockande heller. Vi testade en liten fiskehamn söderut men där fick man inte stå över natten. Snart insåg vi att vi började närma oss Visby och tittade in till Visby Strandby där vi bokat sö- må, men receptionen var stängd.

Genom stan till Park and Stay som var en sorglig ställplats där vi absolut inte ville stanna. Ödsligt och inga grannar. Det var bar sex kilometer till Högklint så det fick bli vårt nattläger igen. Det var ju där resan började när vi kom till Gotland med färjan sent på kvällen. Det kändes lite konstigt men det är en lugn och trygg plats....och billig:)

Det blev en rejäl middag och sedan var det nattinatti efter en lite tröttande dag.