lördag 18 oktober 2008

Jazz

Trots titeln på denna blogg har det inte skrivits så mycket om denna ädla musikform, som upptar mycket av mitt liv och mina tankar och mitt lyssnade. Orsaken till det är att det en tid har varit dåligt med spelningar och sparsamt intresse att repa i de olika band som jag är medlem i.

Vad gör man då? Jo, då håller man på och övar för sig själv, går ut på YouTube och lär sig nya grejer med hjälp av alla fantastiskt givmilda människor som finns där och som delar med sig av sina kunskaper, helt otroligt egentligen. Från amatörer till jazzlegender som Joe Pass, George Benson och John Scofield finns där och ger ”lessons”.

Eller så skriver man in solon i musikprogrammet Finale och försöker förstå hur de stora elefanterna spelar och tänker. Det är roligt nästan jämt, även under perioder av stiltje i musicerandet med andra.

Men nu börjar det klia i fingrarna att få komma ut och testa de idéer man har samlat på sig under det senaste halvåret. Det är inte säkert att allt finns på plats, men förhoppningsvis kommer någon "räka" att hamna på rätt ställe.

Onsdagen den 29 okt spelar vi i Stefan Gyimothys kvartett på Gävle jazzklubb. Bandet består av Stefan på hammondorgel, Nisse Palm/ bas, Roffe Andersson/ trummor och så jag då på gitarr. Pga av dåligt med tid för rep så blir det ett knippe standardlåtar.

Standardlåtar är ju alla jazzmusikers fundament, som mycket av spelandet och jammandet utgår ifrån. Kan man ett hundratal standardlåtar så klarar man sig ofta i dessa kretsar och kan ha väldigt roligt på våra möten.

Stefan och jag kom häromdagen överens om en låtlista som Nisse och Roffe kommer att få strax innan vi spelar. Det är så det fungerar. Både på gott och ont.

Det här är vad publiken kommer att få sig till livs av oss:

Angel Eyes
Beaitiful Love
Corcovado
Cute
Doxy
Green Dolphin Street
I love you
If I should lose you
Minha Saudade
Undecided
Softly as in the morning sunrise
Take the A train
The way you look tonight
Just squeeze me

Förkylningen mår prima, men inte jag.

Inga kommentarer: